Măselele de minte - să le scoatem sau nu?

Chirurgie stomatologică • 5 Iunie 2015

Măseaua de minte reprezintă ultimul molar de pe arcada dentară, fiind molarul numarul 3. În popor este cunoscută ca „măseaua de minte” pentru că apare târziu, între 17 și 25 de ani, când se consideră că omul a căpătat înțelepciune. Desigur, apariția măselei de minte nu prezintă nicio legătură cu nivelul de inteligență al persoanei în cauza, această asociere fiind doar un mit.

Conform studiilor de specialitate, mărimea maxilarului s-a micșorat în populația generală, în special din cauza modificării alimentației. Astfel că sunt tot mai des întâlnite cazurile în care măseaua de minte nu are suficient spațiu pentru a erupe corect. De aceea în cabinetul medicului stomatolog pășesc tot mai mulți pacienți cu complicații ale celui de-al treilea molar.

Când este indicat să scoatem măseaua de minte?

Sunt cazuri când medicul stomatolog recomandă extracția măselei de minte, chiar dacă pacientul nu prezintă dureri sau alte simptome. În alte situații măseaua de minte poate fi doar tratată, evitându-se extracția. De asemenea scoaterea preventivă a molarului 3 este o temă complexă în lumea medicală, astfel că pacientul ajunge să se întrebe dacă este bine sau nu să scoată măselele de minte.

Din păcate răspunsul la această întrebare nu este simplu, decizia medicală depinde de modul în care molarul 3 a erupt și de existența complicațiilor.

Tipuri de poziții ale măselei de minte

În funcție de poziția molarului 3, dar și de posibilele complicații ale acestuia, medicul decide dacă va face extracția sau va recurge la alt tratament stomatologic.

Molarul de minte erupt

Măseaua de minte a erupt și este complet vizibilă deasupra gingiei. Această situație este întâlnită când există suficient loc pe arcada dentară. Dacă poziția acesteia este corectă și nu prezintă carii, nu este recomandată extracția. De cele mai multe ori însă măselele de minte erup strâmb, nu se aliniază cu restul dinților, împing în molarul vecin și adesea se cariază rapid, situații în care poate fi recomandată extracția preventivă.

Incluzia în țesutul moale

Molarul a erupt, însă incomplet, fiind parțial acoperit de gingie. Punga gingivală reține frecvent bacterii și favorizează tartrul, ceea ce face ca gingia de la nivelul măselei de minte să fie în permanență inflamată și dureroasă. Inflamația se poate extinde și la măseaua vecină, putând-o afecta. Tratamentul recomandat constă în antibioterapie dacă măseaua prezintă infecție, apoi extracția acesteia. Află ce trebuie să faci după scoaterea unei măsele.

Incluzia osoasă parțială

Măseaua de minte a erupt peste nivelul osos al arcadei. Există situații când un colț de măsea poate fi vizibil deasupra gingiei, însă de cele mai multe ori întreg molarul este ascuns sub gingie. Măseaua poate crește drept, ca celelalte măsele, sau unghiular, înclinat, situație în care împinge în molarul 2 alăturat, afectându-i poziția.

Și în aceast caz este recomandată extracția măselei de minte, intervenția fiind mai elaborată.

Este necesară incizia gingiei și decolarea acesteia (lamboul gingival) până la evidențierea osului, care de asemenea va fi tăiat cu freze speciale pentru a avea acces la rădăcina molarului. Măseaua va fi fracționată în segmente mici pentru o extragere ușoară și delicată, minimalizând trauma locală. Lamboul gingival este apoi cusut cu fire chirurgicale care vor fi scoase la 7 zile.

Incluzia osoasă totală

În această situație măseaua de minte este blocată complet în osul arcadei dentare și este acoperită de gingie, nefiind vizibilă. Sunt cazuri în care măseaua crește chiar orizontal în os, împingând în rădăcina măselei vecine. Această poziție a molarului de minte se întâlnește din cauza lipsei de spațiu pe arcadă, astfel că molarul pur și simplu nu are loc să erupă, crescând în os. Este necesară o intervenție chirurgicală elaborată pentru scoaterea molarului, iar recuperarea pacientului este mai dificilă. Poate să apară la locul extracției o tumefiere a țesuturilor moi (se umflă obrazul), chiar și o vânătaie post-operatorie care trece în decurs de zile.

Incluzia osoasă totală complexă

Aceasta este cea mai gravă modalitate de creștere a molarului de minte, care este adânc inclus în os și poziționat greșit. Poate crește chiar sub molarul vecin, iar intervenția este dificilă și laborioasă. Astăzi se folosesc aparate speciale care au rolul de a minimaliza trauma operatorie, astfel încât confortul pacientului să fie sporit.

Concluzionând, indicația de scoatere a măselei de minte diferă de la pacient la pacient și depinde de modul în care măseaua a erupt, precum și de posibilele complicații locale.

Dacă aveți întrebări legate de posibilitățile de tratament privind măseaua de minte, procedura de extracție a acesteia sau pur și simplu doriți o opinie medicală, nu ezitați să ne contactați.