Modalități de tratament ale afecțiunilor pulpare. Tratamentul endodontic

Endodonție • 28 Iunie 2023

Ce reprezintă tratamentul endodontic?

Tratamentul endodontic reprezintă procedura stomatologică de extracție a pulpei dentare infectate care, lăsată netratată poate reprezenta un risc pentru parodonțiul de susținere al dintelui prin mediul septic pe care îl întreține și pentru viitorul dintelui în sine, ajungând în timp la extracția dentară.

Ce reperezintă pulpa dentară și camera pulpară?

Pulpa dentară reprezintă pachetul vasculo-nervos din interiorul dintelui care menține dintele în viață și asigură sensibilitatea și procesele de apărare ale acestuia. Aceasta este localizată după straturile de smalț și dentină în camera pulpară ce are forma asemănătoare cu morfologia dintelui.

Afecțiuni dentare asociate cu afectarea pulpei dentare

Orice proces patologic asociat pulpei dentare trece în primă etapă printr-un stadiu acut care în timp se cronicizează. Astfel, avem urmatoarele clasificări:

Pulpite acute

Pulpită seroasă parțială: durerea este prezentă și localizată la dintele cauzator. Se regăsește în cazul proceselor carioase profunde dar care nu au ajuns să deschidă camera pulpară. Aflată într-un stadiu incipient poate fi reversibilă fară tratament endodontic.

Pulpita seroasă totală denumită și „turbarea dinților”: reprezintă un stadiu ireversibil al inflamației pulpare care beneficiază de tratamentul endodontic. Caracterizată prin dureri constante, timp îndelungat, ce iradiază în diferite zone ale maxilarului, această afecțiune este caracterizată de deschiderea camerei pulpare de către procesul carios.

Pulpitele purulente parțiale și totale: stadiile în care pulpa dentară prezintă un conținut purulent la nivelul ei și care sunt însoțite de dureri violente caracterizate de caracterul pulsatil. Tratamentul endodontic este indicat de urgență.

Pulpitele cronice

Ulceroasă și granulomatoasă: camera pulpară este deschisă de procesul carios. Durerea este prezentă în masticație. Tratamentul endodontic este indicat.

Propriu-zisă: pacientul nu acuză dureri dar prezintă o lipsă a sensibilității dintelui în cauză. Tratamentul endodontic este indicat.

Metode de tratament ale afecțiunilor pulpare

Tratamentul endodontic mecanic manual: la nivelul camerei pulpare se pătrunde cu o serie de ace de diferite mărimi într-o ordine precisă. Acestea au rolul de a curăța canalele radiculare de pulpa infectă și de a creea un spațiu necesar viitorului tratament de canal.

Tratamentul endodontic mecanic: se realizează în asociere cu cel manual. Se pătrunde pe canalele curățate în prealabil de tratamentul manual pentru a le lărgi și a curăța pereții de posibile resturi pulpare ce ar putea afecta viitorul tratamentului endodontic producând dureri și alte procese patologice.

Tratamentul endodontic la microscop: este cel mai corect tratament al canalelor, conținând toate cele 3 metode. Cu ajutorul magnificației asigurate de acesta medicul poate observa posibile zone de infiltrație și poate conduce tratamentul corect până la nivel apical. De asemnea, este tratamentul de elecție în cazul canalelor curbe, calcifiate cu procese cronice, în care tratamentul este dificil de realizat prin îngreunarea reperării canalelor și accesul pas cu pas în interiorul acestora.

Pentru a beneficia de un tratament endodontic corect prin intermediul microscopului dentar și de cele mai noi tehnologii în domeniul stomatologiei, nu ezitați să ne contactați!