Cum prevenim apariția tartrului dentar?

Profilaxie • 16 Iunie 2015

Tartrul dentar sau piatra dentară se formează prin mineralizarea plăcii bacteriene și a sărurilor de calciu din salivă. Tartrul se poate depune încă de la vârste fragede și afectează sănătatea dinților, predispunând la apariția cariilor, a bolilor gingivale și parodontozei, astfel că de la formarea tartrului începe practic un întreg lanț al patologiilor dentare care poate culmina cu pierderea dinților.

Tartrul se poate depune la nivelul dinților încă din copilărie, începând cu vârsta de 9-10 ani, când dinții definitivi au apărut deja. De aceea obiceiul de a peria dinții dimineața și seara este foarte important să existe încă de la vârste tinere.

Odată formată placa bacteriană, aceasta se mineralizează în timp împreună cu sărurile de calciu din salivă. Placa bacteriană poate fi îndepărtată prin periaj, prevenindu-se astfel formarea pietrei dentare.

După localizare, există două tipuri de tartru dentar: subgingival și supragingival. Tartrul subgingival capătă o culoare închisă, negricioasă, din pricina prezenței sângelui. Tartrul supragingival, care se formează la nivelul coroanei dentare, prezintă o culoare gălbuie, dar se poate înnegri prin acțiunea fumatului și a alimentelor care colorează dinții (alimente și sucuri care conțin coloranți alimentari, cafea, ciocolată, fructe închise la culoare precum afinele, murele, strugurii negri etc.).

Tartrul aderă la suprafața dinților, dar poate acoperi și alte zone dure precum: obturații (plombe), punți dentare, proteze, implanturi sau aparate ortodontice (fixe sau mobile) și poate fi un factor favorizant al apariției bolii parodontale.

Care sunt factorii de risc pentru apariția tartrului dentar?

Ritmul de formare a pietrei dentare depinde de mai mulți factori, dintre care unii sunt legați de obiceiurile noastre zilnice, iar alții sunt legați de modul în care sunt poziționați dinții pe arcada dentară.

Iată care sunt principalii factori ce predispun la apariția tartrului:

• Fumatul: acest obicei este nociv pentru dantură din orice punct de vedere. Fumatul afectează dinții, gingiile, predispune la formarea tartrului și crește riscul de apariție a cancerului oral.

• Consumul de dulciuri și băuturi bogate în zahăr: acestea accelerează formarea plăcii bacteriene;

• Igiena inadecvată a cavității orale: nu toți dinții sunt la fel de afectați de piatra dentară. Partea internă a dinților frontali este adesea mai predispusă la formarea tartrului, pentru că aici periuța pătrunde mai greu, iar placa bacteriană se formează mai repede. Printr-o igienă orală corectă apariția tartrului poate fi prevenită.

• Dinții înghesuiți sau „strâmbi”: poziționarea dinților poate îngreuna curățarea corectă a acestora în timpul periajului;

• Vizitele rare la medicul stomatolog: este recomandat un control stomatologic la fiecare jumătate de an.

Cum putem preveni apariția tartrului dentar?

Să învățăm să prevenim reprezintă cheia rezolvării multora dintre problemele noastre. Câteva măsuri vă pot ajuta ca tartrul să nu mai fie o problemă.

Spălarea zilnică a dinților

Este recomandat să vă spălați pe dinți după fiecare masă, pentru a preveni formarea plăcii bacteriene. Dacă programul nu vă permite, încercați ca măcar dimineața și seara să vă periați dinții timp de minim 3 minute. Perierea dinților dimineața nu doar curăță dinții, dar activează și circulația sângelui la nivelul gingiilor, iar acolo unde gingiile sunt sănătoase, sunt și dinții sănătoși. Seara, înainte de culcare, prin spălarea dinților înlăturați placa bacteriană formată pe parcursul zilei și astfel protejați sănătatea danturii pe timp de noapte.

Folosirea aței dentare

Se întâmplă adesea ca periuța să nu pătrundă prin toate spațiile dintre dinți, de aceea folosirea aței dentare ar trebui să fie obligatorie. Înlăturați astfel resturile alimentare din zonele unde periuța nu vă ajută.

Folosiți apă de gură

Medicul stomatolog vă poate ajuta să alegeți apa de gură potrivită pentru dumneavoastră. Clătirea cavității orale cu apă de gură ajută la îndepărtarea depunerilor bacteriene nu doar de la nivelul dinților, dar și din restul cavității orale.

Consumați mai multe fructe și legume proaspete

Fructele și legumele proaspete vă ajută să vă mențineți dinții mai curați și mai sănătoși, pe când dulciurile și băuturile carbogazoase accelerează formarea plăcii bacteriene și deci a tratrului.

Fumatul – un subiect delicat

Fumatul va accelera întotdeauna formarea tartrului și va predispune la diverse patologii dentare, de aceea persoanelor care nu reușesc să renunțe la acest obicei le este recomandat să viziteze stomatologul mai des, la un interval de 3-4 luni. Îndepărtarea timpurie a tartrului dentar și tratarea precoce a afecțiunilor dentare reprezintă cheia în menținerea sănătății orale.

Faceți un consult stomatologic la fiecare jumătate de an

Medicul stomatolog poate decide dacă aveți sau nu nevoie de detartraj și periaj profesional. Detartrajul nu este dureros și curăță piatra dentară, prevenind astfel complicațiile acesteia.

Vizitând stomatologul, puteți afla de asemenea care sunt obiceiurile care vă afectează dantura și puteți beneficia de sfaturi și tratamente privind poziția corectă a dinților pe arcadă (lucrări dentare, aparate ortodontice etc.).

Dacă aveți întrebări suplimentare cu privire la tartrul dentar sau tehnicile de detartraj, nu ezitați să ne contactați.