Ce ar trebui să știți despre scoaterea nervului dentar

Endodonție • 6 Aprilie 2015

Scoaterea nervului dentar reprezintă un procedeu necesar atunci când camera pulpară a fost atinsă (în cazul unei carii avansate sau al unei traume dentare), dar și atunci când se dorește realizarea unei lucrări stomatologice ce presupune devitalizarea dintelui.

Scurtă incursiune anatomică

Dintele este format din trei straturi, fiecare cu rol diferit și funcții esențiale în menținerea vitalității acestuia. Stratul exterior al coroanei dentare este reprezentat de smalț, care se continuă la nivelul rădăcinii cu cementul. Următoarea structură este dentina, iar la interiorul dintelui se delimitează camera pulpară, unde se găsesc vasele de sânge și nervul dentar.

Nervul și vasele de sânge situate în camera pulpară asigură hrănirea și vitalitatea dintelui, de aceea un dinte cu nervul scos se va numi devital. Totuși dintele nu „moare” în urma acestui procedeu, ci continuă să funcționeze primind nutrienții necesari de la vasele de sânge și țesuturile învecinate rădăcinii, care îi vor asigura susținerea în os, prevenindu-se astfel pierderea dintelui respectiv.

Când este indicată scoaterea nervului dentar?

Sunt câteva situații în care pacientului i se recomandă devitalizarea dintelui, extirparea nervului fiind indicată atunci când:

• apare durere dentară la mestecarea unor alimente tari. De obicei această durere „la presiune” trădează o afectare a nervului dentar, de cele mai multe ori fiind cazul unei carii dentare avansate sub smalț, care atinge camera pulpară și care nu este neapărat vizibilă pentru pacient. Dintele poate părea normal, dar sub smalț este o carie ascunsă. Astfel de carii sunt des întâlnite la nivelul molarilor (măselelor).

• dintele prezintă o sensibilitate crescută la alimente reci sau fierbinți, sensibilitate manifestată printr-o durere acută.

• dintele prezintă o carie mare, certă, care atinge camera pulpară. În această situație apare inițial durerea dentară. Dacă pacientul întârzie să se prezinte la stomatolog, nervul „moare” cu timpul și durerea dispare. Deși dintele devine asimptomatic, aceasta nu înseamnă că distrugerea structurilor dentare nu continuă să se producă. Durerea a disparut pentru că nervul a fost „omorât”, însă infecția continuă să se propage, ducând la gangrenă pulpară și chiar la pierderea dintelui.

• se dorește o lucrare protetică ce presupune șlefuirea dintelui. În acest caz este recomandată scoaterea nervului.

• există o traumă, o fractură dentară;

• dintele se înnegrește (semn de devitalizare);

• când sunt semne de abces dentar (măsea umflată) sau gingia din jurul dintelui se umflă.

Pas cu pas: cum se scoate nervul unui dinte

Scoaterea nervului dentar face parte din tratamentul endodontic și necesită multă atenție și îndemânare din partea medicului, devitalizarea dintelui fiind considerată singura manevră „oarbă” din cadrul practicii stomatologice.

Tratamentul de canal se poate realiza în una sau mai multe ședințe, în funcție de starea dintelui afectat. Inițial, pacientului i se recomandă o radiografie dentară care va oferi medicului detalii despre starea rădăcinii dentare, dar și despre forma și lungimea canalelor radiculare.

Atunci când se hotărăște devitalizarea dintelui, se realizează o anestezie dentară, astfel că întreg procesul nu este dureros. Apoi se curăță canalele rădăcinii, se realizează prepararea și conformarea mecanică a acestora, sterilizarea și obturarea.

Prin sterilizare se încearcă îndepărtarea resturilor de țesut din camera pulpară, dar și a microorganismelor, astfel încât la nivelul rădăcinii să nu se dezvolte mai târziu o infecție. obturarea presupune umplerea canalelor radiculare cu un material special ce nu permite dezvoltarea infecțiilor pe viitor.

Statisticile arată că reușita tratamentelor endodontice este între 75-95%, succesul fiind crescut prin respectarea cu strictețe a pașilor de pregătire și tratare a canalelor radiculare.

Durerea dentară persistă după scoaterea nervului?

Despre succesul sau eșecul tratamentului endodontic.

După devitalizarea dintelui durerea poate să reapară, iar caracteristicile acesteia sunt sugestive sau nu pentru eșecul tratamentului endodontic.

Dacă durerea apare imediat după realizarea tratamentului

În această situație pacientul simte o durere ușoară care cedează la analgetice uzuale și care dispare de la sine în câteva zile. Această durere nu indică eșecul tratamentului, ci apare în urma iritării țesuturilor din vârful rădăcinii, care au fost „atinse” în timpul tratamentului endodontic.

Dacă durerea apare după un timp mai lung de la obturația canalului

În această situație se consideră eșecul tratamentului endodontic. Durerea apare pentru că rădăcina dintelui s-a infectat fie prin înmulțirea bacteriilor care au rămas pe canal (în cazul unor manevre stomatologice incorecte), fie prin contaminarea rădăcinii cu microorganisme ajunse la acest nivel prin fisuri ale dintelui sau prin infecții aflate în vecinătatea rădăcinii.

În cazul eșecului, medicul stomatolog poate propune retratamentul endodontic în speranța unei reușite, individualizând procedura pentru fiecare pacient în parte.

---

În situația în care aveți întrebări suplimentare despre scoaterea nervului, costurile și prețurile extirpării unui nerv, nu ezitați să ne contactați.