Măseaua umflată – ce este de făcut?

Chirurgie stomatologică • 31 Martie 2015

Măseaua umflată (abces dentar) trebuie considerată o urgență medicală și se datorează formării unei colecții de puroi la rădăcina molarului sau la nivelul gingiei.

Umflarea măselei este întotdeauna însoțită de o durere intensă, pulsatilă la nivelul molarului, care se accentuează la atingerea dintelui sau gingiei.

Durerea de la o masea umflată este mai intensă noaptea, dar devine insuportabilă și în timpul mestecării alimentelor sau în cazul consumului de băuturi prea reci sau fierbinți.

Abcesul dentar – ce ar trebui să știm

Pe lângă simptomele descrise mai sus, abcesul dentar netratat la timp se poate asocia cu febră, cu stare generală nefavorabilă, cu dureri de cap, lipsa poftei de mâncare și respirație urât mirositoare.

Complicațiile abcesului dentar nu trebuie deloc neglijate, infecția de la nivelul dintelui putându-se răspândi la nivelul capului sau putând afecta sistemele digestiv și respirator. De asemenea ganglionii de la nivelul gâtului se pot inflama, devenind palpabili.

Dacă infecția unei ajunge să distrugă nervul aflat în camera pulpară a măselei, practic infecția „devitalizează” dintele, astfel că durerea este posibil să dispară după un timp, dacă pacientul nu reușește să ajungă la medic. Atenție însă, dacă durerea dispare, aceasta nu înseamnă că abcesul nu continuă să existe, distrugând progresiv țesuturile și expunând pacietul la pierderea molarului sau la una din complicațiile enumerate mai sus. De aceea, chiar dacă o măsea umflată devine asimptomatică, vizita la medicul stomatolog nu trebuie întârziată.

Cum tratăm abcesul dentar?

La prima vizită în cabinet, medicul inspectează țesuturile și întreaga cavitate orală, apoi va trimite pacientul să efectueze o radiografie dentară. În funcție de rezultatul imagistic, se poate deschide camera pulpară și curăța canalul molarului sau se poate face o mică incizie la nivelul gingiei pentru a drena puroiul. Odată deschisă camera pulpară, medicul poate realiza un tratament ce se poate întinde pe parcursul a mai multor saptămâni, până când infecția a fost complet tratată. În cazurile grave se poate scoate dintele.

Pe parcursul săptămânilor de tratament al rădăcinii, pacientului i se recomandă o igienă riguroasă a cavității orale și, la nevoie, pot fi administrate antiinflamatoare ca ibuprofen, ketoprofen etc. Rădăcina poate fi lăsată deschisă pentru a ieși puroiul, motiv pentru care este posibil ca pacientul să simtă un miros neplăcut sau un gust amar în gură. Dacă este cazul, stomatologul va prescrie și un tratament cu antibiotice pentru 5-7 zile.

Ce puteți face dacă nu reușiți să ajungeți imediat la medic

Nu întotdeauna persoanele care prezintă o măsea umflată reușesc să ajungă imediat la medicul stomatolog. Iată ce puteți face în astfel de situații:

• evitați să dormiți pe partea cu măseaua afectată;

• spălați-vă pe dinți după fiecare masă. Folosiți ața dentară și apa de gură.

• nu consumați lichide fierbinți – temperatura va accentua durerea;

• nu mâncați pe partea afectată de măseaua umflată;

• nu folosiți usturoi, aspirină, lămâie sau alte metode alternative de a trata măseaua – puteți agrava infecția;

• puteți ține o pungă cu gheață pe partea afectată;

• pentru durere, folosiți antiinflamatoare ușoare, ca ibuprofen sau ketoprofen (nu depășiți doza maximă indicată în prospect). Antiinflamatoarele reduc durerea și scad inflamația.

În cazul în care știți că veți ajunge la medic după o perioadă de peste 10 zile, atunci puteți încerca un tratament antibiotic uzual pentru a împiedica răspândirea puroiului (cereți telefonic sfatul stomatologului).

Puteți urma una din schemele de tratament de mai jos sau conform indicațiilor medicului:

• Augmentin 1g o pastilă la 12 ore și Metronidazol o pastilă pe zi, timp de 5-10 zile;

• Amoxicilină 500 o pastilă la 8 ore și Metronidazol o pastilă pe zi, timp de 5-10 zile;

• pentru persoanele alergice la penicilină: Ciprofloxacină 1 g la 12 ore și Metronidazol o pastilă pe zi, timp de 5-10 zile.

Chiar dacă este posibil să vă simțiți bine după câteva zile, nu întrerupeți tratamentul antibiotic. Odată începută administrarea antibioticelor, aceasta se va continua până la cel puțin 5 zile pentru a nu dezvolta rezistență.

Dacă aveți întrebări suplimentare despre umflarea măselelor și abcesul dentar, nu ezitați să ne contactați.